La FECEC reclama un pla de desconfinament amb garanties per als pacients de càncer


Data: 11 de maig de 2020

La crisi sanitària provocada per la COVID-19 ha alterat l’organització dels centres hospitalaris i les agendes de metges i pacients. S’han ajornat cites, cancel·lat proves, i, per descomptat, s’han reduït les consultes presencials per augmentar les mesures de prevenció i seguretat.

covid i cancer

Els pacients amb càncer se senten angoixats per un doble temor, la de viure amb una malaltia greu i la d’enfrontar-se al nou virus ja que des que es va decretar l’estat d’alarma, molts dels recursos sanitaris disponibles s’han bolcat en atendre els pacients amb la COVID-19. 

És per això que, davant l’anunci de les diferents fases de desconfinament que hi ha previstes, la FECEC i totes les entitats que en formen part, reclamem el següent: 

  • Un pla que reestableixi la confiança dels pacients per anar als hospitals i que garanteixi que totes les proves diagnòstiques, tractaments i intervencions quirúrgiques es facin de manera segura. 
  • Crear i  validar protocols d’actuació més enllà de les mesures generals i garantir equips de protecció i tests per a  que els professionals i voluntaris de les entitats puguin tornar a obrir els centres amb garanties tant per ells com per els pacients .
  • Restablir el més aviat possible la normalitat en l’atenció dels pacients oncològics en els centres sanitaris així com els programes de cribratge i diagnòstic ràpid.
  • Desenvolupar, validar i regular sistemes telemàtics d’e-salut per monitoritzar símptomes i donar suport en la cura i tractament des de casa.
  • Avaluar l’impacte de la pandemia en els pacients de càncer tant en l’esfera física, psicològica, social, i econòmica  per trobar mesures per pal·liar els efectes negatius.
  • Augmentar el número d’ empreses que disposen de  programes de gestió del càncer per garantir el retorn al treball de les persones amb càncer.

Aquestes demandes provenen de les necessitats que ha detectat la FECEC a través de les entitats federades. Totes elles han tingut un increment del servei d’atenció emocional a través del qual han recollit les preocupacions més evidents per part dels pacients, com la por d’anar a l’hospital pel risc de contagi i la por de no rebre el tractament pels canvis de data en operacions quirúrgiques o proves diagnòstiques que estan pendents de fer. També preveuen un increment de l’impacte econòmic en les famílies on hi ha una persona amb càncer (augment de les despeses per l’enfermetat i disminució dels ingressos) i l’augment del risc de quedar-se a l’atur donada la crisis derivada de la pandemia.

Així mateix, en el si de l’European Cancer Leagues, la FECEC ha pogut constatar que aquestes demandes són similars a les preocupacions de les entitats de lluita contra el càncer europees 

És per tot això que, des de la FECEC demanem un intercanvi de bones pràctiques per restablir la normalitat en l’atenció oncològica i recuperar, d’aquesta manera, la confiança i seguretat dels pacients de càncer. 

 

Autor: FECEC
TORNAR